Cultura organizatiei este un ansamblu de reguli scrise sau nescrise dupa care fiecare angajat al unei companii se ghideaza, spre indeplinirea scopului comun. Aceasta ofera contextul motivațional angajaților si un sens comun fiecarei actiuni intreprinse de acestia.
Cultura organizationala porneste de la managementul companiei si este transmisa fiecarui angajat in parte, atat la inceputul carierei cat si pe parcursul evolutiei in companie.
Contextul pandemic a pus o presiune nemaintalnita asupra culturii companiei in anul care s-a incheiat. Totusi, un set de valori, obiective, atitudini si practici comune care definesc o organizatie este esential pentru ca o afacere sa prospere, mai ales cand angajatii sai lucreaza de la distanța.
Cultura organizationala este cea care tine compania unita atat in momentele bune cat si in momentele dificile, contribuind si la retentia angajatilor.
Elementele cheie de luat in considerare privind cultura organizatiei in contextul pandemic sunt: comunicarea, starea de bine a angajatilor, transparenta si autenticitatea.
Comunicarea – baza interactiunilor interumane
Este general acceptata ideea conform careia, cultura organizationala este cu atat mai eficienta cu cat este discutata mai deschis. Lucrul de la distanta poate sa ingreuneze acest proces de comunicare, insa fara sa stim cat de mult.
In contextul lucrului de acasa, o discutie deschisa despre ceea ce apreciaza anagajatii, despre cum se fac lucrurile si despre ce este acceptabil sau nu in companie, este deosebit de importanta. Nu avem incredere in ceea ce nu intelegem, asadar comunicarea culturii organizationale si a asteptarilor de decurg din aceasta, trebuie sa fie foarte clara si pe intelesul tuturor.
Acum este momentul sa utilizam mijloacele de comunicare la maximum. Potrivit specialistilor, comunicarea frecventa cu angajatii aduce imbunatatiri semnificative asupra implicarii acestora. Este dovedit faptul ca acestia devin mult mai implicati daca primesc feedback regulat din partea superiorului lor, de cel putin cateva ori pe luna.
Starea de bine a angajatilor – prioritatea zero pentru un mediu de lucru placut
Angajatii fericiti ofera servicii de calitate in conditii de productivitate ridicata si asigura satisfacerea nevoilor clientilor. In aceasta perioada, dificila pentru toata lumea, este foarte important sa prioritizam nevoile angajatilor, sa le ascultam nemultumirile si sugestiile si sa adaptam modul de lucru si comunicare conform asteptarilor acestora.
Pana acum ne puteam intalni, aveam diverse activitati impreuna sau pur si simplu ne puteam relaxa la aparatul de cafea, discutand cu colegii. Acum, cand lucram de la distanta, este nevoie de o mai mare atentie deoarece nu mai avem contact direct cu colegii nostri.
Beneficiiile, concursurile si implicarea in cat mai multe dintre activitatile organizatiei, ofera un sentiment de siguranta si apartenenta pentru colectiv si, astfel, cultura organizatiei se imbunatateste, iar valorile acesteia sunt impartasite de toti angajatii.
Transparenta – regula importanta pentru un loc de munca sanatos
Transparenta managementului in fata angajatilor este cheia pentru o cultura organizationala cat mai buna. Mai mult ca niciodata, angajatii au nevoie de informatii legate de activitatea si strategia companiei si, in mod special trebuie informati structurat cu privire la noutatile care apar in activitatea ei.
Este foarte important sa informam toti angajatii cu privire la schimbarile din companie, dar si in legatura cu modul de desfasurare al activitatilor, in mod special in aceasta perioada, fiind o etapa de incertitudine pentru toata lumea, in care fluxurile de informare sunt dispersate. Transparenta actiunilor organizationale produce un sentiment de incredere pentru angajati.
Autenticitatea – elementul care face diferenta
Amintirea recurenta a scopului, obiectivelor si valorilor companiei este, de obicei, eficienta, insa, in aceasta perioada are nevoie de insufletire. Un exemplu ar fi transmiterea valorilor companiei prin diverse metode interactive sau mult mai atractive, cu un impact vizual si mental mai mare decat trimiterea unui simplu e-mail.
Prezentarea elementelor definitorii ale organizatiei (valori, norme, scop comun, obiective) intr-o maniera nu foarte formala, ajuta la o mai buna aderare la acestea, iar angajatii se pot ghida dupa ele in toate activitatile desfasurate.
De asemenea, este esentiala evaluarea permanenta a perceptiei anagajatilor cu privire la experienta de lucru de acasa. Cum se simt si ce gandesc in legatura cu aceasta, la nivel individual, pentru ca fiecare poveste, fiecare experienta este unica. Impartasirea experientelor si reflectarea asupra noului mod de lucru in misiunea companiei ajuta angajatii sa se simta apreciati si ofera un adevarat sentiment de apartenenta.
Cultura organizationala in contextul pandemic este esentiala pentru buna functionare a lucrurilor, pentru indeplinirea sarcinilor si pentru livrarea celor mai bune rezultate si servicii catre clientii nostri. Trebuie sa ne reamintim cu totii, care este scopul nostru principal, obiectivele pe care le avem de indeplinit, in conformitate cu valorile companiei.
Iar, mai presus de orice nu trebuie sa pierdem din vedere importanta veseliei in construirea unei comunitati. Amuzamentul, rasul si distractia in echipa creeaza legaturi puternice, mai ales in perioadele dificile, legaturi care vor duce organizatia la un nivel superior.
Este important sa transformam provocarile acestei perioade in parghii de dezvoltare a incredere in cadrul companiei deoarece increderea creeaza loialitate.